Jom Baca

Thursday 7 July 2011

Kupu-Kupu Malam





kupu2 malam? apa tu.nape x kupu siang or kupu2 tengah hari or kupu2 petang ker...aDe cerita disebalik kupu2 malam ni sebenarnyer.Kalau nak tahu aku ni sejak mula masuk uitm ni aku dah jadi lain sangat and dah berubah.

      Berubah baik or buruk ea?lu pikir la sendiri!! Ok aku pikir.aku pikir ni..Dah dapat.Dulu time kat umah aku adalah org yang pling pentingkn tido.Tapi bile kat sini aku dah kehilangan jadual tido aku.Smuanyer dah jadi x tentu.Mybe aku dah kene kejutan budaya or kejutan eletrik..Baik kene kejutan eletrik kn terus tido untuk selamenyer.X de la nak menyusahkan sape2.

Dari sem 1 hingga sem 3(dah jadi senior.huhu.) tapi tetap mengalami bende sama.Kali ni lagi teruk kot jom tengok waktu tido aku sem ni.


purata:
1)  pagi : 5 am - 7.30am (kadang2 kul 4 or kul 6 am aku tdo)
2) petang: 5.3pm - 6.30 pm (itupun kalu rase nak tdo)



KUPU-KUPU MALAM menurut kamus dewan bahasa dan pustaka meon:



"siang is malam"      "malam is siang"




Entah ape yang aku buat bile aku x tdo ni kan.mati smua nak tahu.tapi x pyah thu la sbb aku x suke org thu.

ok kupu2 malam ni boleh disamai tidak boleh tdo malam.
jom tengok sikit maklumat mengenai susah tido ni:



Sebab-sebab utama yang boleh menyebabkan kecelaruan tidur anda:

1. Gaya hidup yang tidak teratur
2. Masalah-masalah fizikal seperti mengalami kesakitan, masalah pernafasan, kerap kencing waktu malam
3.Gangguan psikologikal atau penyakit mental contohnya  skizofrenia  ,  kemurungan, kebimbangan , stres dan lain-lain.
4. Penyalahgunaan dadah dan alkohol
5. Faktor persekitaran seperti terlalu bising, panas atau terang




Tanda-tanda dan gejala

1. Tidur yang terlalu banyak (hypersomnia)
2. Tidur yang terlalu sedikit (insomnia)
3. Kelakuan yang luarbiasa semasa tidur contohnya, berjalan dalam tidur (sleepwalking), bangun tiba-tiba dalam ketakutan(sleep terror),
kisaran gigi (tooth-grinding) dan sebagainya.









 Keindahan Dirimu ibarat keindahan Pandangan Sesuatu tempat dengan kehadiran rama2.




Hayati lagu ini:

Seumpama rama-rama
Terbang bebas di udara
Tanpa ada halangan
Aman damai suka-suka
Riang ria tanpa ada rasa duka sengketa




Rama-rama
Ekspresi dirimu menawan hatiku
Ingin aku terbang bersamamu
Melihat kerenah
Melihat telatah….. manusia





Yang sering telagah
Ekspidisi ini
Bagai tiada henti
Kan menjadi antologi diri
Terhentilah mimpi
Terhapuslah sepi
Sanubari yang lebih berani







(Korus)
Terminal yang pasti
Satu fitrah hati
Kerna yang sejati tiada kekal lagi
terbanglah ke sini mencari abadi
Terbanglah ke mari mencari hakiki





(Ulang)
Seumpama rama-rama
Melewati panorama yang penuh
Warna warni
Taman bunga taman damai
Dengan aksi lincah berputik
Hidup yang harmoni

Rama-rama…



Sebelum kupu2 malam nak cow n tido hayati pantun yang dirompak kali ni


Jangan Banyak Makan Garam,
Mudah Dapat Darah Tinggi,
Jika tidur Tidak Temteram,
Banyakkan Ibadah Mengingati Illahi.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...