Jom Baca

Saturday 26 November 2011

Awal Muharram (1433H)

Assalamualaikum..
sumber:cik google

Pergi bercuti dipulau indah
Pakai baju cantik dan lawa
Bulan hijrah memang indah
Tingkatlah amal serta takwa


Telah datang bulan yang mulia(1433H=27/11/2011) selepas bulan Ramadhan iaitu bulan Muharram.So entry kali ni aku nak ingatkan diri aku dan korang mengenai amalan2 yang boleh dilakuakan sepanjang bulan ini.Muharram adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum Rasulullah SAW berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah SAW memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.

Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.



Antara amalan disunatkan pada bulan Muharram:


1) Berpuasa. Maksud Hadis: Barang siapa berpuasa satu hari dalam bulan Muharam pahalanya seumpama berpuasa 30 tahun. Maksud Hadis: Barang siapa yang berpuasa tiga hari dalam bulan Muharam, iaitu hari Khamis, Jumaat dan Sabtu, Allah tulis padanya pahala seperti mana beribadat selama 2 tahun.


2) Banyakkan amal ibadat seperti solat sunat, zikir dan sebagainya.


3) Berdoa akhir tahun pada hari terakhir bulan Zulhijah selepas Asar sebanyak 3 kali



doa-akhir-tahun


4) Berdoa awal tahun pada 1 Muharram selepas Maghrib 3 kali


doa-awal-tahun


Perkara sunat dilakukan pada hari Asyura (10 Muharram):


1) Melapangkan masa/belanja anak isteri. Fadilatnya - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini


2) Memuliakan fakir miskin. Fadilatnya - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.


3) Menahan marah. Fadilatnya - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang redha.


4) Menunjukkan orang sesat. Fadilatnya - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.


5) Menyapu/mengusap kepala anak yatim. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang disapunya


6) Bersedekah


7) Memelihara kehormatan diri. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.


8) Mandi Sunat. Fadilatnya - Tidak sakit (sakit berat) pada tahun itu. Lafaz niat: "Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala."


9) Bercelak. Fadilatnya - Tidak akan sakit mata pada tahun itu.


10) Membaca Qulhuwallah hingga akhir 1,000 kali. Fadilatnya - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah di akhirat nanti.


11) Sembahyang sunat empat rakaat. Fadilatnya - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya. Lafaz niat: "Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala." Pada rakaat pertama dan kedua selepas Fatihah dibaca Qulhuwallah 11 kali.


12) Menjamu orang berbuka puasa. Fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.


13) Puasa. Niat - "Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala." Fadilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.




Doalah moga kita dapat melakukan amalan2 dalam senarai tersebut.semoga kita diberi kekuatan untuk melaksanakannya mengikut kemampauan kita...semoga kita berda diantara orang yang beriman..



2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...