Jom Baca

Sunday, 25 September 2011

Sekolah VS Universiti

SALAM

Dulu lain,sekarang lain..semua org akan merasa perubahan yang ketra dalam diri masing2..semua dapat dilihat dari segi luaran or dalaman kite..Hanya mereka yg suke mencari pengalaman sahaja tahu akan erti kehidupan yang sebenar.Maksud aku ialah org yg alami jer akan tahu..Setiap org mesti ade pengalamn yang berbeza-beza..Zaman sekolah mesti meninggalkan seribu kisah bermakna dalam hidup kite kan..dari gembira,sedih,susah and senang semua ade kan..tapi zaman universiti juga ape kurangnyer pengalaman .. eh..aku nk ceter pasal perbezaan bukan pengalaman..ni dah melencong ckit ni..it's ok..

Perbezaan Time Sekolah dan Time University

1) Dulu
    Kene ade kat sekolah kul 7.30am kalau tidak kene tulis nama and kene
    denda seperti kene rotan,kutip sampah, jogging pusing padang,dan dapat
    dimerit.


    Sekarang
    kelas paling awal pun mula kul 8.30am.tapi biase masuk msti lewat.tidak
    masuk kelas pun xde hal.


2) Dulu
    Pemakaian kite kat sekolah kene pakai baju sekolah kan.
   
    Sekarang
    kat cini pun kene pakai uniform tapi de hari2 yg leh pakai bju style2(style 
    sgt ker???).


3) Dulu 
    Rambut kite kene kemas kan..lau x nanti kene potong di cekgu.lau pompuan
    tu kene la pakai tudung.Diwjibkn.


    Sekarang
    Tidak perlu nak pkir sngt pasal peraturan..buat jer rambut cam mne pun..
    free style..tp kos ak x leh la nk rmbut pnjang2 sgt..bagi pompuan tu dh de
    la yg free hair..mklumlah xde org nk tegur..tp tu smua hak korang.


4) Dulu
    Buku nota tebal2..Buku log..x lrat nak bawk.setiap subjek wajib ade buku
    nota..


    Sekarang
    no need buku nota..just handout jer..tu pun kdng2 x pernh nk ade..soft copy
    pun bleh..


5) Dulu
    Semua makan suap..cekgu bagi kite salin..cekgu ajr satu per satu sampai 
    kite paham..


   Sekarang
    kau paham ker..ko x paham ker..ko nak tdo ker..ko nak bt pe ker lam
    kls..xde spe nak marah..Nota kene bt sndiri..And kite plak kene present n
    ajr kwn2..fuh..btol2 berdikari nih..

6) Dulu
    kite kwan ngn bdk2 negeri kite jer..duk ckp ganu jer..speaking ganu kan
    senang..kene cakap lam perhmpunan pun kuor ayt ganu..


    Sekarang
    ramai kwan..dari serata negeri..mcm2 ade..mcm2 loghat leh jumpe...time ni
    la nak bljr loghat negeri lain.. tapi kn kelkor la bile org ganu cakap KL..haha


7) Dulu
    Tiada istilah cinta lam hidup ak..no need for love..nk ckp ngn pompuan pun 
    malu2..cmpai org ckp ak ni sombong..tpi dh mmg prinsip ak cm tu..


  Sekarang
   Prinsip tu dah dilanggar sebb rse dh boleh nk ceburi bidang cintan-cintun.. 
   tapi hakikatnyer haram..menyakitkn kepala jer..tpi keberanian nak borak ngn
   pompuan dah ade..


Ade banyak lagi perbezaan and kelainan yg aku rse aku alami la..ni berdasarkn pengalaman..tapi cukup la ni.Korang yg alami pun korang dapat rasai perbezaannyer..


Video Time Sekolah 


video

Tq to NUR MOHD SYAFIQ sebab buat video yg byk kenangan ni..Video ni dibuat tahun 2007..


Zaman sekolah dimarah guru
kerna ponteng kelas ganti
diUniversity dapat teman baru
tapi kenangan dulu tetap dihati



2 comments:

  1. hahahaha.... tol3... kalau ingt balik zaman skolah mmg rindu.... sedih pn ade.... mcm2

    ReplyDelete
  2. haha...zaman sekolah r zaman yg best...
    rindu giler time skolah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...