Jom Baca

Sunday, 24 July 2011

ak tidak menangis keranamu!!!

Bencana reda tanpa diduga,
Pungguk berlagu nyanyian rindu,
Menangis hamba berhenti tiada,
Masa berlalu tuan ku tunggu.

Salam






Ni Nak ceriter pasal menangis..ko ingat ak orang yang senang nak menangis ker??ak orang yang paling kuat la..x akan aku menangis keranamu..siapa kamu untuk ak menngis keranamu..bodoh la sape2 yang menangis kranamu tu...maybe org yg menangis tu x cukup kuat kot...x cukup kesabaran macam aku kot...cewahhh...

Kite yang control perasaan kite..kite set kan dalam kepala kite yang kite xnak menangis...membzir air mater jer tau x??baik kite simpan air mate tu..mane tau berguna nanti kan..lau kiite simpan byk2 mne la tau leh guna untuk padamkn rumah terbakar ker..x pun guna bila darurat kekeringan air..so baik kita jangan bazirkn jika ianyer disebabkan oleh benda2 yang remeh-temeh...








Kite jangan hiraukn bende yang nak buat kiter menangis tu..kita kan kuat..x payah la nak nangis2..macam buadak2 la..malu la..lau nak nangis pun jangan bagi orang tengok..haha...lain la lau kite memang x leh nak tahan air mate tu kan..dah tahan tapi tetap nak mengalir..itu x pe la...ak bukan pe..sebab ak tengok budak2 pun x menangis kerana bende tu..xkan aku nk mengalirkan air mate kerana bende tu kan...so apa2 pun menangis ke x,itu bergantung pada diri kite..lau nak menangis nak buat camne..ak kadang2 mengalir gak air mate..erm..malunyer..



Comelnyer bile baby menangis...



Hah..cukup la ak citer pasal ko yang nak buat aku and semua orang mengalirkan air mate....ko ni memang x bagus la..tp ko ni baik untuk kecihatan..nasib baik ko ni ade kebaikan..lau x dah lame ko ni dibuang jauh2 and dipulaukan dari umat manusia.jahat kan aku ni..tapi xpela walau ape pun ak suke kat ko..ko ni menyihatkan orang..ko ni bagus la..ak dah mula sayang ko ni..sejak ak keje kedai makan dulu..hari2 aku jumpe ko kan...sampai mate ni dah jadi kuat dah..dah x nak mengalirkan air mata kerana ko lagi..







Oh Bawang...ko la yang selalu buat semua orang mengalirkan air mata..ko ni sangat dihargai sebenarnyer..sebab tu orang mengalirkan air mate keranamu..kerana dirimu sangat berharga..











Ni ade beberapa tip elak mata pedih

Bawang merah mengandung senyawa sulfur (belerang) yang mudah menguap ketika dikupas atau diiris. Jika uap sulfur itu terkena mata, maka akan langsung bereaksi dengan cairan mata dan menimbulkan rasa pedih atau panas di mata.
Berikut ini beberapa tips yang bisa dilakukan agar mata tidak pedih ketika mengiris atau memotong bawang merah:

  • Iris bawang di bawah aliran air. Zat sulfur tersebut tidak akan terbawa udara karena terhambat oleh aliran air.
  • Simpan bawang terlebih dulu di dalam kulkas atau rendam dengan air es. Setelah bawang dingin baru diiris. Dalam kondisi dingin, reaksi zat sulfur akan berjalan lebih lambat.
  • Jaga agar arah angin pada saat mengiris tidak ke arah tubuh (mata), sehingga zat pemicu air mata yang sifatnya mudah menguap ini tidak mengenai mata.
  • Potong/iris bagian atasnya lebih dulu, kemudian mengupas kulit terluarnya, dan biarkan akarnya utuh. Ujung akar dari bawang memiliki konsentrasi terbesar dari senyawa belerang, sehingga jika dipotong akan membuat mata pedih.
  • Gunakan alat pengiris bawang jika akan mengiris bawang dalam jumlah banyak
  • Gunakan blender untuk menghaluskan bawang dalam jumlah banyak


haha..ikut korang la nak buat camne pun...nk potong pakai kaki ke..pe ke..asalkan korang bahagia.so selamat memotong si bawang merah..



3 comments:

  1. meon, abg pendek laa. siapa lagi .. haha

    ReplyDelete
  2. arrrggghhh...abg dh btol..tp yg blkng tu slow ckit....mkck ajiesu.haha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...